Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

torsdag 28 september 2023

Kärt återseende med tjädertuppen i Småland

Tjädertuppen i Småland
Tjädertuppen

I våras besökte jag tillsammans med en kompis en spelande tjäder i södra Småland. Tjädertuppen var ensam och spelgalen. Jag skrev då här bloggen om denna fantastiska upplevelse. Blogginlägget hittar du här: https://utflyktochvandringsbloggen.blogspot.com/2023/04/spelgalen-tjader.html

Ser piggare ut än i våras

Nu under de sista dagarna i september åker vi tillbaka till spelplatsen och till min stora glädje tar det bara ett par minuter tills tjädertuppen kommer ut ur tallskogen. Nu är han lite lugnare men bilen får några riktiga smällar av honom. Några av smällarna, tyvärr inte de hårdaste, hörs på en av filmklippen jag tog med mobilen på platsen och som ligger lägre ned i texten.

Nu i höst har tjädertuppen fin vitrosa näbb

 Tjädern ser pigg ut med glänsande fjäderdräkt

Jag tycker också att tjädertuppen nu i höst ser piggare ut, men glänsande fjäderdräkt. När jag jämför bilderna tycker jag också att han är något rundare än i våras.

Näbben har ändrat färg från i våras då den var gulgrön och lite smutsig. Det såg ut som han hade ätit och inte torkat sig runt munnen. Funderar på om han kan ha haft någon infektion? På bilderna nu syns det att näbben är ljus med en rosa ton. Det gröna kladdiga är helt borta. Möjligen är det så att tjäderns spelgalna beteende tar så mycket på krafterna att han blir lite magrare och mer infektionskänslig?

Mörk grå fjäderdräkt med silverstänk i

Mörkgrå med silverstänk

När jag kom den riktigt nära var det lättare att se att fjäderdräkten inte var svart utan mörkt grå med silverstänk i. Mycket fina fjädrar.

Tjädern har också de karaktäristiska vita fläckarna på var sida. Bringan nedanför halsen är grönaktig och kroppen brun.

Böjer halsen och bilder spår med de utfällda vingspetsarna

Lätet är ett kluckande/ knäppande ljud då tjädertuppen böjer ned halsen mot marken och ömsom sträcker ut den som på bilden ovan.

När jag konsulterar boken "Fåglarna i Europa" att tjädern är i särklass den största hönsfågeln i sitt utbredningsområde och blir 60-87 centimeter hög.

Honan är lik orrhönan, men tjäderhonan har en brunröd bröstfläck, vitfläckig sidor och buk samt en rakt avskuren stjärt.

Rackelhane

Bara för skojs skull slog jag upp att en rackelhane är en hybrid, dvs. en korsningen mellan tjäder och orre. De kallas rackelhane och rackelhöna och blir oftast sterila.

Youtubeklipp på Tjädern nu i september

 Höstmöte med tjädertuppen som var spelgalen i våras

 


https://www.youtube.com/watch?v=bnk_oo-mI8E

 

 Tjädern ger bilen ett par smällar



 https://www.youtube.com/watch?v=Bwyr-u4lw7I

 

Vårens blogginlägg om den spelgalna tjädertuppen hittar du här: https://utflyktochvandringsbloggen.blogspot.com/2023/04/spelgalen-tjader.html

 

 

 

 

,

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast på bloggen

Ryssberget   Ryssberget https://utflyktochvandringsbloggen.blogspot.com/p/ryssberget.html Stenbron över Gallån vid Ruan, en magiskt vacker p...