Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

söndag 30 april 2023

Spelgalen tjäder

Tjädertupp i tallskogen

Min kompis skickade mig en bild på en tjäder! Han skulle hämta ved och fick se en tjäder sitta i ett jakttorn och spana!

Jag blev naturligtvis nyfiken och vi körde dit tillsammans. Efter bara någon minut dök tjädertuppen upp. Då det händer att människor blir attackerade av spelande tjädertuppar beslöt vi oss att hålla oss i bilen.


Hormonstinna tuppar

Att det är hormonerna, testosteron, som drar igång tjäderspelet tycks de flesta vara överens om. Men man kan fundera på om det finns fler fenomen som triggar igång tjädern? Är detta mer framkallat av att den är ensam? Om den hade fler tjädertuppar i närheten och ingick i ett tjäderspel skulle den reagera annorlunda då?

Den reagerar inte vad jag såg på bilar som kör förbi utan det är först när en bil stannar den kommer fram. Är det för att något nytt dyker upp på spelplatsen?Och att det är först då den uppfattar det nytillkomna som en rival?

Den hackade väldigt hårt i bilen så vi blev rädda att den skadat den, men den klarade sig som tur var. Jag tror den blir triggad av att se den egna spegelbilden i billacken. När jag spelade upp filmklippet av den, som finns längst ner i inlägget,  i bilen reagerade tjädern omedelbart på sitt eget läte.Tjädertuppen sträckte hastigt upp sig och spärrade upp ögonen och stod för några sekunder blickstilla.

 

Hur är det att vara en spelgalen tjäder

Vad upplever tjädern under den här tiden? Det måste vara energikrävande att vara på sin vakt och att spela med både ljud och den gör också en typ av dans med vingspetsarna i marken som avger ljud.

Kan alla tjäderindividerna blir spelgalna eller är en del mer benägna att bli galna än andra? Enligt en uppgift ska vissa individer har högre halter av testosteron än andra. Men även tjäderhonor kan bli spelgalna men det händer inte lika ofta.

Den här tjädern tycks vara stationär och håller till på ett litet område i en tallskog. Hur ska den kunna hitta en hona om den inte flyttar sig? Eller är det honorna som letar upp en tupp? Och om den inte hittar en höna kommer den ändå att stanna kvar på den här platsen? Det återstå att se.

Tjädertuppar är också utsatta dels för biltrafiken men också som lätta byten för rovdjur vilket gör den sårbar.

Enligt uppgift ska man skydda tjädern genom att inte sprida spelplatser, men det är samtidigt en så mäktig upplevelse att få möta dem. Jag unnar fler att få vara med om detta äventyr i naturen.


Karaktäristiska märken i marken

Tjädertuppen drog vingarna efter sig i marken och bildade spår efter sig som ses på någon av bilderna. Detta beteende ska också avslöja tjädern vintertid tillsammans med spåren efter de kraftiga tre tårna. Under spelningen fällde tjädertuppen ner stjärtfjädrarna och sedan när den tog ny sats med sitt kluckande läte fällde den ut stjärtfjädrarna igen.

Tjädern har ett knäppande tydligt läte som följdes av ett ganska så lågmält kluckande ljud. Därefter skall den enligt Google avge sisningar men det ljudet hörde ingen av oss. Då tjäderns ljud ändå är så låga tror jag inte den hörs så långt, men andra tjäder individer är förstås inställde på just detta läte. Men jag tror inte jag hade hört det om jag varit ett par hundra meter ifrån den.

Youtube klipp på tjädern

 Filmklipp youtube Spelgalen tjäder i södra 

Utflykts och vandringsbloggen
https://utflyk


https://www.youtube.com/@Lohla-MarieDeBie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast på bloggen

Ryssberget   Ryssberget https://utflyktochvandringsbloggen.blogspot.com/p/ryssberget.html Stenbron över Gallån vid Ruan, en magiskt vacker p...