Karlskrona är en fin sommarstad som ligger på en rad öar ut i havet och här är närheten till havet och skärgården påtaglig året om.
Historiskt är nog Karlskrona mest känd som Örlogsstaden som bildades 1680 och där en del byggnader numera tagit plats på UNESCO´s världsarvslista. Staden präglas av sin militära historia och hyser fortfarande Sveriges flottbas.
Då Karlskrona är min hemstad har det blivit en del turer runt om i stan med kameran. Jag lägger ut bilder med lite korta bildtexter och kanske kan jag inspirera dig till ett besök i staun?
Stumholmen
Stumholmen där Marinmuseet ligger var förr en egen ö som användes av militären. I dag är det ett bostadsområde, med marinmuseet och en populär badplats.
![]() |
Marinmuseet på Stumholmen |
Marinmuseet är ett känt turistmål med ett ubåtsmuseum där man får gå in i en av ubåtarna vilket brukar uppskattas av barn. Museet har även en liten tunnel där man kan gå ner under vattnet och med lite tur se fiskar simma förbi. Museet har en restaurang och utanför ligger en av stadens mest centrala badplatser samt en rad båtar bland annat Jarmas som är världens minsta fullriggare.
![]() |
Stumholmen |
![]() |
Sundet mot Stumholmen |
![]() |
Fyren Karlskrona nedre på Laboratorieholmen på Stumholmen. Höghuset på Ronnebygatan i bakgrunden |
![]() |
Stumholmen sedd från Kungsholmen |
![]() |
Stumholmen sedd från Bryggareberget |
![]() |
Stumholmen vinter |
![]() |
Stumholmen vintertid |
![]() |
Fyren Godnatt kan ses från Kungsbron |
Svenska rum om Godnatt
En intressant film som visar hur Godnatt ser ut på både in och utsida
och berättar om dess historia och märkliga läge.
Fisktorget med skärgårdsbåtarna och Borgmästarekajen
Skärgårdsfesten är en helg späckad med marknad och artister i början av augusti. Då kommer de riktigt stora artisterna till "staun".
Torsdagen före midsommarafton firas Lövmarknaden som är en av sydöstra Sveriges största marknader och som ger Karlskrona en extra midsommarhelgsdag då firandet börjar just med Lövmarknaden.
![]() |
Skärgårdsbåtarna Axel till Nättrabyån och Wittus till Östra skärgården |
![]() |
Bryggan för skärgårdsbåtarna i Karlskrona |
Fisktorget
|
Skärgården
Nere vid Borgmästarekajen finns skärgårdsbåtarna som för oss ut till en rad olika öar i den Blekingska skärgården. Några öar går det att övernatta på genom olika övernattningsmöjligheter som camping eller enklare vandrarhem. Men man kan även njuta av en rundtur och det finns olika möjligheter till det med olika båtar och guidade turer. Ett bra sätt att lära känna staden.
Blekingemuseet ligger nere vid Borgmästarekajen och här visas två nyare sensationer för den historieintresserade. Fynden av guldgubbarna i Västra Vång som tyder på att där funnits ett kulturellt centrum mellan Karlskrona och Ronneby, och upptäckten av Gribshunden ett av den danske kungens finaste fartyg som sjönk 1495 utanför Ronneby.
För barnen finns en lekpark och här kan man även fika på innegården till Grevagården från tidigt 1700-tal.
![]() |
Blekinge museum i Grevaregården |
![]() |
M/S Axel och hotell Scandic i bakgrunden |
![]() |
Båten i förgrunden kan man hyra av Blekinge museum. Vy upp mot Möllebacken. |
![]() |
Möllebacken i bakgrunden av skärgårdstrafiken |
![]() |
Ljungskär- ett av Karlskronas kruthus |
![]() |
Ekholmen med Stakholmen i förgrunden |
Saltö ifrån Stakholmen en riktigt tidig och varm morgon i juli |
![]() |
Äldre jordkällare vid Scandic hotell |

Brändaholms koloniområde
![]() |
Koloniområdet Brändaholm. |
Brändaholm når man från ön Dragsö på gångavstånd från Trossö som är ön där stadens centrum med affärer ligger.
Ekholmen en sommarmorgon
|

Kungsbron
Kungsbron vid Bastion Aurora och landshövdingens residens. I bakgrunden klockstapeln som ursprungligen ringde vid arbetsdagens början och slut på varvet. Numera tillhör klockstapeln kyrkan.
När Kungsbron byggdes och fick sitt namn var tanken att kungen skulle stiga i land här när han kom sjövägen till sin Örlogsstad. Det fanns ursprungligen en tanke att Karlskrona skulle bli den nya huvudstaden och var under en period Sveriges tredje största stad.
![]() |
Kungsbron sommartid |
Karlskrona är residensstad i Blekinge. Sveriges näst minsta landskap.
Varvsgatan som går från Kungsbron, förbi residenset och klockstapeln var skiljelinjen den militära delen av staden med varvet, ifrån stadsdelen med affärer, matställen och bostäder.
Residenset
En liten liten film om Blekinges residens finns under länken: http://www.sydostran.se/karlskrona På husesyn hos Berit Andor Landshövding
Numera är Ulrica Messing landshövding i Blekinge.
![]() |
Stumholmen sedd från Kungsbron |
Bation Aurora nere vid Kungsbron |
Björkholmen
Björholmen med sina pittoreska stugor. Det var här som varvsarbetarna bodde
![]() |
Björkholmen |
Karlskrona med musik
RiksreliketMin älskade stad
https://www.youtube.com/watch?v=_AxZtVOHP4M
![]() |
Kvällsljus över bastion Aurora och Klockstapeln |
Seglartävling för ungdomar
Ungdomar i sommarkvällen
![]() |
Tävlingsdags |
Repslagarbanan på gamla varvet
![]() |
Repslagarbanan är Sveriges längsta träbyggnad |
Stortorget är ett av de största torgen i Europa
Trefaldighetskyrkan kallas i folkmun för Tyska kyrkan efter att den tillkom för de tyska hantverkare som kom till Karlskorna under stadens uppbyggnad. Staden har även en tredje kyrka som heter Amiralitetskyrkan för den militära församlingen och denna rymmer även den omtalade Gubben Rosenbom med stadens fattigbössa under hatten.
![]() |
Fredrikskyrkan på Stortorget |
Amiralitetskyrkan med Gubben Rosenbom
Coldinukorsen i stan
Coldinukorsen som finns runt om i stan. Från början en Orden med syfte att markera hinder för sjöfarten. Orden finns i de tre sjöstäderna Stockholm, Göteborg och Karlskrona |
Färjan till Aspö
![]() |
Aspö färjan Kruthuset i bakgrunden |
Aspö är en av de större öarna i Karlskrona skärgård som saknar bro förbindels. På Aspö finns Drottningskärs kastell som var viktig i försvaret av stadens inlopp.
![]() |
Stad och natur lever sida vid sida. Att mata fåglarna är ett nöja för alla, stora som små |
![]() |
Gamla Långöbron |
Vinter kommer till staun
![]() |
Fiskargumman på Fisktorget vid juletid |
![]() |
Klockstapeln |
![]() |
Fyren på Labratorieholmen |
![]() |
Infartsleden och Pottholmen. I bakgrunden höghusen på Saltö. |
![]() |
Studentbåten. I bakgrunden Fredrikskyrkan med två torn. De vita pelarna tillhör varvet. |
![]() | ||
Aspöfärjan framför Stumholmen. Till vänster Marinmuseum. I bakgrunden Godnatts fyr. Längre ut Kungsholms fort. |
När kvällen går över i natt blir det så stilla ute, även om man är mitt i stan.

Den gamla järnvägstunneln som går under staden och som transporterade material till och från varvet. Under Kalla kriget byggdes en mängd militära rum och anläggningar under stadskärnan.
Ursprungligen tillhörde klockstapeln varvet med idag tillhör den Svenska kyrkan. På höger sida den Katolska kyrka och nedanför i det gröna huset ligger Svenska kyrkans administration.
![]() |
Klockstapeln i bakgrunden från Stortorget |
Amiralitetsparken och järnvägstunneln under Stortorget och Klockstapeln till Örlogsvarvet
Järnvägen mellan Karlskrona och Växjö invigdes år 1874 och detta gav möjlighet att förlänga spåren till varvet som då kunde dra nytta av detta nya sätt att transportera varor.
Den så kallade "Varvsbanan" som ses på bild gå in under Klockstapeln var klar i december år 1887. Kostnaden lär ha blivit 215 000 kr vilket var en stor kostnad på den tiden.
Varvbanan är 1136 meter (1,1 km) lång och går först in under Klockstapeln i en tunnel som är 56 meter lång (bilden).
Därefter går varvsbanan in under Stortorget i en tunnel som är hela 225 meter lång.
År 1889 kom självaste kungen Oscar II till Karlskrona och invigde tunnlarna.
Under 1900-talet byggdes bergrum under Karlskrona där en stor militär anläggning förlades. Ingångarna kom att ske bland annat genom tunnlarna på Varvsbanan. I dag kan man besöka detta bergrum genom guidade turer under namnet " Om ryssen kom" och information finns på Visit Karlskrona.
Tågen slutade gå 1990 på Varvsbanan som måste ha varit mycket sparsamt använd under 1970-1990. Själv har jag bara ett enda kort minne av att jag i barndomen i början av 1970-talet är i Hoglandspark med min mamma då ett tåg kommer ut genom tunneln vilket naturligtvis var spännande för en liten tös.
Klockstapeln byggdes ursprungligen som vällingklocka åt varvsarbetarna år 1699. Men sedan år 1909 tillhör Klockstapeln Amiralitetsförsamlingen och dit hör numera klockringningen.
Klockstapeln skulle effektivisera arbetet på varvet och ge alla samma tid då klockor inte var självklart i alla hem. Det fanns heller ingen rikstid vilket infördes först med järnvägens utbyggnad under 1800-talet.
Är 1856 renoverades Klockstapeln och den fick då halvmånade fönster, listverk och hörnkedjor.
Klockstapeln är en träbyggnad och någon gång under sommarhalvåret brukar man öppna upp den för allmänheten.
![]() |
Amiralitetsparken i lövsprickningen |
![]() |
En av stadsbussarna kör över bron över järnvägen till Örlogsvarvet. Klockstapeln i bakgrunden |
![]() |
Fåglar som blir utfodrade i Amiralitetsparken |
Skärgården med djurlivet mitt i stan
Saltö under oväder
Frostig och kall morgon med sol som vid middagstid övergick till att mulna och bli plusgrader, vilket gav ett ljus som såg ut att rinna som ett vattenfall ner över Stumholmen.
![]() |
Kruthuset Ljungskär och Borgmästarefjärden |
.
2 kommentarer:
"Amiralitetsparken" är inte en park. Det är ett torg som heter Amiralitetstorget!
Tack för rättelsen!
Skicka en kommentar