Bygatan genom Kristianopel |
Turistby
Vandra på muren
Här sitter man avkopplat och njuter av en bit mat vid havet, besöker den vackra kyrkan eller läser om den forna stadens korta men intensiva historia.
Blekingeleden
Den 27 mil långa Blekingeleden börjar, eller slutar här i Kristianopel. Du kan läsa mer om de olika etapperna här: https://www.blekingeleden.com/Vatten och service
Kristianopels historia
Den danske kungen Christian IV genomförde en modernisering av försvaret och beslöt att ta ifrån Avaskär och Lyckå sina stadsrättigheter och inrättade den tidens modernaste stad, Kristianopel.
Då han under samma period även låtit befästa Kristianstad och givit staden sitt namn lät han namne ge den nya östkuststaden till Christianopel.
Stadsmuren är bevarad
Murarna i Kristianopel är omkring 4 meter breda och nästan 6 meter höga på vissa partier. har en totallängd av 2.5 km uppfördes 1603-06. För detta behövdes det en mängd sten och det var nu man bland annat sköt sönder Lyckå slott för att få sten till murarna.
Korsaskär kommer av att det troligen funnits ett rest kors på halvön till hjälp för sjöfarare och det kan även ha funnits ett mindre kapell på platsen. Korsaskär har även under en tidigare period kallats Styr-Kalmar och som namnet antyder en hållpunkt för seglande mot Kalmar. Men stadens namn, Christianopel, kommer från dess grundare den danske kungen Christian IV som även lät uppkalla Kristianshamn och Kristianstad efter sig.
Handeln var viktig för staden
Borgarna lockades till Kristianopel med 6 år skattelättnader men de fick ändock inte upp någon lönsamhet i sin verksamhet då det inte fanns något naturligt omland med en befolkning som kom in till staden för att nyttja borgarnas tjänster. En liknande situation fanns tidigare i Avaskär.
Handeln var hårt reglerad. Det stod i kungamaktens intressen att hålla liv i städerna och därför behövde man se till att borgarnas handel i städerna fungerade. Därför var det strikt reglerat att man inte fick komma norrifrån skogarna och sälja sina varor av timmer, järn och andra varor direkt till skeppen i hamnarna utan det var strikt reglerat att mellanhänderna skulle få sitt i städerna. Handeln skulle alltså ske till borgarna som i sin tur sålde vidare till skeppen som fraktade godset ofta utomlands.
Blekinges skogar var uthuggna i början av 1500-talet
År 1547 får danske kungen veta av sin tjänare Per Goske att timmer som kommer från Blekinge är gott att se på, men när man hugger det är det murket inuti.
I ett annat brev som går ut till riket står det att kungen ska bygga ett skepp i Köpenhamn och för detta behöver han timmer ifrån Halland, Blekinge och Själland. Detta visar att skogarna var så skövlande att gott timmer som skulle duga till skeppsbyggen kunde man inte längre hämta på ett enda ställen utan från tre olika områden inom Danmark.
År 1549 skriver Werner Passberg ett brev till hela Blekinge att den danske ska endast få säljas inom riket. Kungen har fått erfara att skogarna i Blekinge i stor skala blivit uthuggna då det byggts så många skepp och timmer till korsvirkeshus som förts ut ur riket. Kungen förbjuder därför att inget korsvirkestimmer för export ska få huggas, inte heller ska några skepp få byggas för att få utföras eller säljas utan dessa skepp och korsvirkestimmer ska endast säljas inom danska riket. Brevet avslutas ”Så sant som att de som inte vilja kommer att få lida tillbörligt straff”.
Danmark var på väg att bli en mycket stor sjömakt under 1600-talet och skepp byggdes i stor mängd på varvet i Köpenhamn.
Midsommardagen 1611 skövlade svenskarna Kristianopel och mycket få överlevde denna midsommarhelg. De få som gjorde det togs till fånga och fördes till Kalmar. Staden låg i ruiner.
Kristianopel |
Blekinge blir svenskt
Efter det att Blekinge blivit Svenskt 1658 infördes svenska lagar och påbud vilket innebar en skatteökning till statsmakten för Kristianopels borgare.
Man förbjöd även utförseln av boskap vilket hade gett nödvändiga inkomster för staden som hade svårt att upprätthålla en inkomstbringande handel. Statsmaktens inblandning i oxhandeln var ett problem för befolkningen och bidrog starkt till missnöje och uppror vid snapphanefejden i gränslandet mellan det som idag är norra Blekingeskogarna och södra Småland där riksgränsen tidigare gått och har präglat gränsbygden in i våra dagar med berättelser kring dessa skeenden.
Snapphane var ett skällsord från Svenska sidan på bönder och upprorsmän som stödde den danska sidan och särskilt under Skånska kriget 1675-79 då Danmark ville återta de förlorade Skånelandet vid freden i Roskilde. Det är ganska lätt att förstå att det för befolkningen var en omvälvande tid och svårigheterna att försörja sig var omfattande. Både för de småländska bönder som ville sälja sin kreatur så väl som för befolkningen i Blekinges hamnar. Kristianopel förlorade inkomster på förbudet mot boskapshandel och samtidigt levde befolkningen under det stora skattetrycket. Det grodde av missnöje från kusten till de småländska skogarna.
Tillgänglighet
Kristianopel och Avaskär låg på en flack sandrygg vilket gör att här finns inga branta backar att ta sig uppför. I Kristianopel är tillgängligheten mycket god med asfalterade och grusade vägar varifrån man kan njuta av både havet, stadsmuren och badplatsen. In till kyrkan kommer man med hjälp av en rullstolsramp som finns placerad inuti kyrkan. Med rampen kan man komma in genom den norra porten.
Hitta hit Karta till Kristianopel
Sten från Lyckå slott och från Avaskär
Kustvägen mellan Kristianopel och Torhamn
Blekinges fyra forna städer
Några få år efter att Kristianopel föll anlade Karl XI Karlskrona 1680.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar