Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

tisdag 30 juli 2024

Bara vara, leva och existera i stunden


 


Att investera i ett gömsle var bland det bästa jag har gjort! Det har gett mig oförglömliga stunder i naturen.

Jag åker oftast ut så jag är på plats en halvtimme innan solen går upp. Det är den tidpunkten du ser på fotona här där jag precis poppat upp gömslet och satt in en stol så jag kan sitta bekvämt ett par timmar. Mitt gömsle är tillräckligt stort för att få in kameraväska och en ryggsäck med frukost och varmt the. En filt över benen mot den tidiga morgonkylan. 

Sedan börjar väntan eller kanske jag bättre kan beskriva det som ett par timmar i ögonblick för ögonblick.

Stunden av att bara vara i stillhet, utan att ägna tankarna åt något annat än att njuta av vad händer just då. 

Bara se solen gå upp. Se gässen simma in på rad. Några gråhägrar som fiskar stillastående på grunt vatten och som med en blixtsnabb rörelse får upp någon liten fisk eller kräftdjur i näbben. Måsar som skriar, fisktärnor som  dyker efter byten.

Själv sitter jag stilla och bara ser och iakttar vad som sker. Knäpper bilder då och då. Och just då när livet är i nuet och mitt i naturen finns ingenting annat än just den stunden. 

Där och då finns ingen önskan om att vara någon annanstans. Ingen längtan efter något annat än just det som är. 

Bara leva, vara och existera i stunden. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sparvhök

  En sparvhök som satt sig på en luftledning. Enligt min skådarkompis är det en ungfågel då den har en brunaktig översida. De äldre fåglarna...