Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

söndag 12 juni 2022

Spökträd

Drakulas spökträd?

Under en tur på Listerlandet fick jag se detta fenomen. Ett spökträd som såg ut att som den var hämtad ur Draculas trädgård!


Häggspinnmal

Jag fick hem och läsa på och fråga runt. En god vän hittade förklaringen att det är en häggspinnmal som tillverkar dessa nät. De äter bladen på busken och i takt med att bladen tar slut flyttar sig larverna och väver på så sätt in hela buskar i sina vita nät. 

Larverna lever i grupper och buskarna brukar inte dö av väven. Väven skyddar larverna från angrep från bland annat fåglar.



Larven lever i grupper

Larverna ömsar hud ett par gånger och förpuppar sig i kokonger.  Fjärlien som sedan bildas är vit med svarta prickar. Honan återkommer gärna till samma ställen och lägger runt 60 ägg vilket gör att fenomenet ofta uppstår på samma plats år efter år.


Olika stadier

Häggspinnmalen går igenom fyra olika stadier som ägg, larv, puppa och färdig fjäril (imago).


Färdig fjäril (imago)

Bilden på en färdig häggspinnmal har jag lånat från Naturhistoriska museet. Foto: Lars-Åke Janzon.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vildmink i Blekinge

 Fantastiskt fint möte vid havet Ett trevligt möte vid kusten! En vildmink dök upp när jag satt och fikade vid havet och gottade mig i vårso...