Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

söndag 7 juli 2024

Glada killar med Crescent mopeder på Kapelludden


Killarna hade renoverat sina Crescent compact riktigt fint!

Här fick jag en riktigt nostalgitripp tillbaka till moppeåldern!
Vid en tur till Kapelludden på Öland fick jag till min stora glädje se två fina Crescent compact mopeder och det blev en stor nostalgitripp tillbaka till min egen ungdom då jag hade två stycken Crescent compact av just den här modellen.
Jag hade en röd och en blå och precis som de här bägge var den ena 2-växlad med handväxel på styret medan den 3-växlade hade fotväxel. 

Crescent compact är ett svenskt märke som startade mopedtillverkning 1952

Killarna hade renoverat sina Crescent compact riktigt snyggt!
Det var riktigt glada och trevliga killar från Göteborgstrakten som körde runt på Öland med sina nyrenoverade mopeder. De berättade glatt vad som renoverats och vad som fanns kvar att göra. De visste inte exakt hur gamla mopederna var men gissade på att de var från 50-60-talet.

Väl hemma igen konsulterar jag Wikipedia som berättar att Crescent ursprungligen var ett cykelmärke som startade 1908. En lagändring den 1 juli 1952 gjorde att de fick tillverka cykel med påhängsmotor. Med tiden kom mopedtillverkningen igång ordentligt och Crescents mest populära modell blev flakmoden. Här i Blekinge skärgården är flakmopeden fortfarande populär och ett bra hjälpmedel av transporter av olika slag ute på öarna.

Killarna från Göteborg semestrade på Öland med sina mopeder

På Kapelludden var vädret perfekt med en inte allt för stark sol och många hade åkt hit för att bada intill de många sjöbodarna. 

Den lilla runda verktygslådan med bland annat tändstiftsnyckel

Verktygsväska med tillbehör

Just den där lilla runda väskan minns jag satt på en av mina egna mopeder. En liten verktygslåda med nyckel för tändstiftet med mera.

På Crescent sitter en Sachs motor och en förgasare med en flödare som man ibland fick reglera luft-bensin mängden med. Tanklocket satt under sadeln som man fick fälla upp då man skulle tanka oljeblandad bensin. Så själva den rundade ramen mellan sadel och framparti var bensintanken.

Att skjutsa var vanligt ute på bonnalandet

Minns att vi skjutsade på mopederna. Antingen körde jag eller min kompis och den andre satt nere på ramen och satt då fötterna på bulten i mitten av framhjulet. Jag får väl hoppas att detta är preskriberat vid den här laget. Men tiderna var helt annorlunda då på slutet av 70-talet och vi bodde ute på bonnalandet där man behövde moped för att ta sig fram. Bussen gick allt för sällan och aldrig på helgerna. 

Något jag ibland tänkt på var att min kompis mamma skjutsade lillebror till dagmamman bak på en moped. I dag hade det varit otänkbart då säkerligen många hade haft synpunkter på det. Men då fanns det gamla bondesamhället kvar ute på landet, villkoren var helt annorlunda och mopederna och trafiken gick inte heller så fort.

Körde omkull med äggen

En gång hände en dråplig händelse. Min syster hade höns och sålde ägg som jag och min kompis skulle leverera. Vi körde körde om kull med 8 fack ägg och det blev en sörja av ägg längs bygatan. Det hände utanför kompisens hus och den nyss nämnda mamman såg till att inget förfors av äggen. Hon räddade de ägg som kunde räddas och kompisen sa hon fick äta omelett allt för ofta den närmaste veckan. Min syster som gick miste om äggapengarna var dock inte lika glad!

Sachsmotor med fotväxel- alltså 3-växlad

Tack till killarna!

Ett stort tack till er killar som så generöst delade med er av era Crescent compact med saschmotor! Ni gjorde min dag! :-D Hör av er om ni vill att jag ska skicka bilderna! :-D


En Crescent compakt mot en sjöbod vid havet! 





.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sparvhök

  En sparvhök som satt sig på en luftledning. Enligt min skådarkompis är det en ungfågel då den har en brunaktig översida. De äldre fåglarna...