Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

tisdag 17 augusti 2021

Datsun 120 Y

 

Datsun 120Y Årsmodell 1974.



Ibland löser tiden livets små problem. 
Jag var här och försökte fotografera den här bilen för en 7-8 år sedan. Då kunde jag bara ana en nummerplåt långt in i ladan bakom nedfallna bräder och skrot. Men då taket hängde ner med några kilo taktegel över ingången och bilen så jag vågade inte klättra in för att ta några bilder. Nu när jag kom tillbaka hade hela ladan rasat och där står bilen fullt synbar.



På 80-talet övningskörde jag med en kille från hembyn som hade en riktigt fin Datsun. Inte för att bilmärke hör till min bästa kunskapskälla, men jag undrar om inte Bengts klarblå Datsun var en exakt sådan här Datsun 120. I vart fall väcker den här senapsgula varianten minnen av musik från kassettbandspelare och lurvig bilklädsel och ungdomar som samlades på torget. Jag fick mitt körkort, men min första bil blev inte en Datsun utan en Volvo Amazon.


Funderar på majblomman i bakrutan. Ser ut att vara 1983 års färg. Fast det ljusgula och mörkgula har blekts till samma nyans under åren som förlupit.







.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast på bloggen

Ryssberget   Ryssberget https://utflyktochvandringsbloggen.blogspot.com/p/ryssberget.html Stenbron över Gallån vid Ruan, en magiskt vacker p...