Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

söndag 3 juli 2022

Kronhjort igen


För mindre än en månad sedan såg jag min första vilda kronhjort i Blekinge, och igår kväll var det dags igen :-D På ett hygge intill en väg i norra Blekinge på gränsen mellan Karlshamn och Ronneby kommuner stod en hind i slyet och fick sig ett kvällsmål. 

Hon stod stilla åtminstone en 5 minuter innan hon fick nog av besökare med fotolinser och försvann in i buskagen.

Jag blir så jätteglad av att ha fått se dessa fina djur i sommar. En titt på artportalen visar att det inte finns så där jättemånga i landskapet vilket gör det extra roligt att verkligen ha fått se dem.



Tidigare på dagen kom jag förbi en rådjurs hind som stod och betade på en äng. När man ser bilder på kronhjort och rådjur samtidigt är det lättare att se skillnaden i ansiktsform och öron. Det är inte bara storleken som skiljer dem åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vildmink i Blekinge

 Fantastiskt fint möte vid havet Ett trevligt möte vid kusten! En vildmink dök upp när jag satt och fikade vid havet och gottade mig i vårso...