Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

måndag 1 augusti 2022

Vad är detta?


Det här redskapet ligger invid havet och jag funderar på vad den kan ha används till. Har frågat runt lite på sociala medier men ingen tycks veta.

Det ser ut som om vatten ska kunna rinna av.

 


Nytt! Det är ett tjärflak!
Genom hjälp från en person som var med och fiskade med bottengarn för länge sedan, har jag nu fått klarhet i att detta är ett tjärflak.


Man tjärade nät och redskap till bottengarnsfisket och lade det sedan på tjärflaket för att rinna av. Den överflödiga tjära rann tillbaka till tjärgrytan.



Bottengarn

De svartvita äldre bilderna hämtade från Blekinge museums bildarkiv.

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så intressant att se…och där ligger det, flaket, och kommer förmodligen långsamt att återgå till naturen. Tänker att det vore intressant att bevara, måste ju ha varit ett viktigt element i det blekingska kustfisket..?
Anette

Min blogg sa...

Då museet vet vad som finns här så tror jag de har tjärflak bevarade. Jag gillar att de ligger i sin naturliga miljö.

Skicka en kommentar

Vildmink i Blekinge

 Fantastiskt fint möte vid havet Ett trevligt möte vid kusten! En vildmink dök upp när jag satt och fikade vid havet och gottade mig i vårso...