Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

söndag 20 september 2020

Gråhäger

 


Plötsligt står gråhägern där framför mig i bäcken! Den gör sig ingen brådska därifrån utan går ut i bäcken och blixtsnabbt hugger den efter ett byte i vattnet. Jag hinner ta en hel rad bilder på den medan den traskar runt i det decimeterdjupa vattnet.

Den går över på andra sidan bäcken, ruskar på fjäderdräkten så fjädrarna står som en kam runt huvudet. Men så börjar den iaktta mig allt mer och lägger huvudet lite på sned när den tittar bort mot mig.

Plötsligt slår den ut sitt breda vingspann och flyger bort till ängen nedanför bäcken. Inte utom synhåll, men väl bortom fotograferingsmöjligheter. När jag närmar mig försiktigt igen går den in i skogsbrynet och markerar att nu får det vara nog med fotograferandet.






Gråhägern är monogam och lever med samma partner, Det är bägge föräldrarna som hjälps åt att ta hand om ungarna. 




Honan lägger omkring 5 ägg i boet som är högt placerat i ett träd. Helst fördrar de bok eller alm för sina bon.




Gråhägern lever i kolonier på omkring 50-100 par.





Vingspannet på en vuxen gråhäger kan bli 175 cm och själva fågeln drygt en meter lång. 
Vikt max 1,4 kg.





Förr ansågs hägern vara en speciell fågel och räknades till högvilt med stränga jaktbestämmelser.






I Sverige finns gråhägern upp till Värmland och Dalarna. 
Norrut är den en flyttfågel med söderut en stannfågel.











.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

På tur med elskooter till vindskyddet vid Stora Kroksjön Långasjönäs Kar...

Gjorde ett litet klipp från elskootern till vindskyddet vid Stora Kroksjön i friluftsområdet Långasjönäs utanför Asarum. Bedårande vacker bo...