Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

måndag 5 juni 2023

Blodmåne

 

 Detta underbart vackra fenomen som kallas blodmåne uppstår under total månförmörkelse och färgar månen röd. Detta sker när solen och månen ligger på en rak linje med jorden mellan sig. Jordens skuggar månen och månen förmörkas. 

När jag slår upp fenomenet blodmåne får jag fram att blodmåne kommer att synas från Sverige den 28 oktober 2023 och den 7 september 2025. Det finns alltså fler chanser att få se detta fenomen i år.  Jag är dock lite osäker på om detta är rätt blodmåne, då det finns olika sorters fenomen som folkligt kallas blodmåne. Men jag lämnar det till experterna.

Bilderna är tagna en dag före fullmånen som infaller exakt 19.36 den 4 juni 2023. Det var en mäktigt upplevelse att få se denna rödflammiga måne då jag egentligen var på väg ut i ett annat ärenden. :-D Och att dimmorna dansade över vattnet gjorde inte saken sämre. Enda nackdelen är att klockan ringer förfärligt tidigt, men det är värt all möda. :-D  

Supermåne

När månen är nära jorden kallas det supermåne och i år ska detta infalla två gånger i augusti 2023. Både den 1 augusti kl 20.33 och den 31 augusti kl. 03.37.

Månapp ?
När jag stod och fotade månen överraskades jag över hur fort det går när månen försvinner vid horisonten. Eller här bakom trädkronorna. På bara ett par ynka minuter så försvann månen. Det samma sker när solen går ner. Så vill man ta bilder av sol- eller månnedgången får man förbereda sig och vara på plats innan den börja sjunka. För när solskivan eller månskäran börja försvinna finns inte tid att börja leta efter rätt objektiv och hinna fram till rätt plats :-D

För väldigt många år sedan hittade jag ett datorprogram som visade månens faser nere vid klockan. Tror bestämt att det är dags att leta efter en ny app :-D Kanske någon har ett bra förslag och vill tipsa mig?
 
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Några Karlskronabilder

  Lite bilder från en tur till Karlskrona då det är sommarvärme i solen :-D Kameran var förstås med :-D Ejder som hjälps åt att passa kidsen...