Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

måndag 5 juni 2023

Vaksam tofsvipemamma

 

Tofsvipehonan med fyra ungar är så väl kamouflerade i terrängen. Jag satt och hoppades att hon skulle gå ner till vattnet så jag fick en spegelbild av henne. Men nix! Under fyra timmar var hon högst 3-4 meter från ungarna. Och hon hörde ljudet från min kamera för då kan hon springande och ställde sig över ungarna omedelbart bums! Oftast bakom en sten eller en torkad hög med tång där hon kunde ta skydd och smälte in så väl i omgivningarna att jag ibland hade svårt att se henne trots att jag visste att hon var där!

De små sköra ungarna kan väl knappast vara mer än några dagar gamla? Så bedårande söta att hjärtat smälter när man ser dem. 💚 De var fyra till antalet och jag hoppas alla klarar sig till vuxen ålder än om man inser att många faror hotar på vägen. Naturen är sannerligen ett underverk 💚


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Några Karlskronabilder

  Lite bilder från en tur till Karlskrona då det är sommarvärme i solen :-D Kameran var förstås med :-D Ejder som hjälps åt att passa kidsen...