Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

onsdag 6 mars 2024

Önska sig något då man ser första exemplaret av en art


I dag tog jag en snabbt runda ut för att lapa D-vitamin i solen men det var attans så kallt i vinden. Men jag fick se årets första krokus och det är förstås alltid trevligt! Och så fick det bli några lika snabba mobilbilder.

När jag var barn så sades det att när man fick se det första exemplaret av en art på våren så fick man önska sig något! Är det fler som hört detta sägas?

Så vad önskade jag mig? Nähä du, det är hemligt. För om om man berättar vad man önskat sig så slår det inte in berättar samma talesätt... 

Staden under medeltiden
Husen speglade sig så fint i vattnet. Här låg under 1400-1500-talet stadskärnan i Lyckå stad och det var strax nedanför som vägen Via Regia, Kungsvägen från Kalmar-Bröms och ner mot Ronneby- Sölvesborg gick över ån och in till stadens tog. 

I dag ligger en modern asfalterad korsning här så stadsplanen kan fortfarande urskiljas med en del fantasi. 

Men resterna av staden kyrka kan ses bakom Gamla Tingshuset/ gamla biblioteket vid Mariagården som församlingshemmet heter.

Kyrkan föll under pågående söndagsmässa en dag i början av 1700-talet. När stadsrättigheterna drogs in till förmån för Kristianopel som började byggas år 1600, så blev den forna staden Lyckå än fattigare än den tidigare varit. Pengarna räckte inte till att underhålla kyrkan. Utan den började rasa en söndag mitt under mässan.


Här rinner Lyckebyån ut i Östersjön. Den omkring 10 mil långa ån börjar i sjön Stora Visjön några kilometer norr om Kosta. Området runt sjön är också ett naturreservat i Lessebo kommun och är ett fint strövområde.

Nedan bron vid Kronokvarnen som just nu renoveras med ny fisktrappa och förbättring av fallet. Här tas vattnet till Karlskrona stad. För längesedan gick vattenskutor upp hit längs ån och tog dricksvatten med sig in till Karlskrona.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt blogginlägg: Västra Vång Blekinges största järnåldersboplats

Foto: Blekinge museum Idag skrev jag äntligen ett blogginlägg om Västra Vång och Johannishusåsen. Det har legat länge i tankarna men idag bl...