Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

lördag 11 september 2021

Möte med en häger i Mörrumsån

På en tur längs Mörrumsån stötte jag på en gråhäger. Den var inte så där grymt skygg som de ofta är, utan satt kvar när jag stannade bilen. Den såg nybadad ut, lite rufsig i fjädrarna och kliade sig bakom örat. 


Hägern är en av mina favoritfåglar då den har just den här förmågan att se lite ruggig ut. Så som man kan känna sig nyvaken, en tidig måndagsmorgonen och när det känns alldeles för tidigt att stiga upp ;-) 

Den har också sin karaktäriska flygutseende. Ett stort Z som kommer flygande med stora vingar som den slår i ganska djupa slag vid landning och flykt. Verkligen en härlig fågel! :-D Numera har den också fått sällskap av ägretthägern som blivit vanligare här runt om i Blekinge. Ägretten är helt vit med en lysande gul/orange näbb.


Hägern blir omkring en meter hög i utsträckt läge. Vingspannet upp mot 175 cm och en vikt strax under 1,5 kg.

Efter en liten stund tyckte den min närvaro var för besvärlig och flög över till en sten andra sidan ån. 


Mörrumsån är Blekinges största å och djurlivet är beroende av alla våra åar och att de mår bra. Här finns bland annat musslor, kungsfiskare, havsörn, strömstare och forsärla.





-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt blogginlägg: Västra Vång Blekinges största järnåldersboplats

Foto: Blekinge museum Idag skrev jag äntligen ett blogginlägg om Västra Vång och Johannishusåsen. Det har legat länge i tankarna men idag bl...