Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

lördag 31 december 2022

Gott Nytt År!

I år har bloggen haft 19 700 besökare! Det är så roligt att min lilla utflyktsblogg fått sådan spridning och flest besökare har bloggen av naturliga skäl sommartid. Men även vintertid är det roligt att att göra en road trip vilket märks på besöksantalet då lite extra ledighet kommer vid Allhelgonahelgen, sportlovet med mera.

Så här års brukar jag se tillbaka på mina utflykter, årets naturupplevelser och även på mitt fotoår och fundera på vad jag uppskattat mest under året som gått.. 

 

I mars besökte jag Pulken i Skåne för första gången och det var förstås en upplevelse att få se alla dessa tranor samlade. Tillgänglighetsanpassat och bra. Man kan med HP-plats kända fram.

Under våren blev det ett besök runt Långasjönäs utanför Asarum. Bokskogen när den slår ut är så vacker och just detta område tillhör ett av de större bokskogsområdena i Blekinge. Här finns flera vandringsleder om man vill ut och vandra! Även tillgänglighetsanpassade.

 
I maj såg jag majsen blomma på Ivö. Speciell plats med en så stor ö i en insjö! Och mycket vacker natur och spännande historia och geologi!


En stor naturupplevelse var det när jag en morgon på väg mot Järnavik fick se mitt livs första Kronhjort i vilt tillstånd! Och lite senare på sommaren i norra Blekinge på gränsen mellan Karlshamns och Ronneby kommun fick jag sedan se den andra kronhjorten. Den gången en hind som stod och betade i slyet intill vägen.
 
 
 
I juni besökte jag det fina Listerlandet som verkligen särskiljer sig genom sin fullåkersbygd i Blekinge. Dagen bjöd på otroligt fint väder. Besökte Stiby Sissa, Sillnäs udde, Västra Torsö där min pappa steg i land under andra världskriget. Jag fick oxå se ett spökträd och lära mig att det är en häggspinnmal som lägger ägg i träd och buskar som ger detta mycket egendomliga utseende.

 
 
 
Vildmarksleden är otroligt fin och omväxlade. Toffeltorken blev jag så glad när jag fann vid Ebbamåla gamla kvarnplats vid Bräkneån. Den är så udda. Jag har aldrig ens hört talas om toffeltork på andra platser och ofta tycker jag dessa utflykter är som allra roligast då jag hitta det där särpräglade.
 
Om man följer Vildmarksleden väster ut och tar av några hundratals meter norrut kommer man fram till denna kolmilarkoja som står nära gränsen till Småland. Med en pressning till tak! Visst är det roligt när man gör arkeologiska undersökningar och särskilt läggs en del resurser runt Karlskrona marina del. Men SNÄLLA rädda dessa gamla byggnader som är så unika i skogsbygden. Snart är de försvunna för gott...  Jag tror detta är den enda kolarkojan i Blekinge?



Björkerydsjön fick en ny-upplevelse både en tidig sommarmorgon då jag var ute och skådade fågel och senare då första snön kom i november. Lättillgänglig och vacker sjö!



Hösten kom med flera fina utflykter. Här Tararpsdalen och en gammal bro över Mieån.

En bro över Lyckebyån fick ett besök med kameran. Visst är de gamla kallmurade broarna speciella!

 
Årets sorg bestod i att ombyggnaden av E22 gjorde att man valde att riva den gamla fina bron över vägen vid Lösens kyrka. Ett helgerån att ta bort kulturminnesmärken. Man kunde ha sparat den och lagt den kommande rondellen lite längre väst ut. Men de stora byggbolagen lyssnar inte på vanligt folk. Inte heller när man nu när Bo-klokt bygger oklokt nog bostäder på bra åkermark i Mölletorp. Fy skäms! Man pratar om att spara på jordens resurser och bygger på matjorden!


Under hösten vann jag tävlingen Blekinges knasigaste träd 2022, med en bild på en gren av en av ormgranarna i Göljahult. Grenen på bilden sticker ut som en "orm" en 3-4 meter från stammen och ser mycket märklig ut. Roligt att jag kunde fånga den på bild 😊 Men samtidigt kommer detta märkliga träd inte till sin rätt riktigt på bild, utan man behöver se den i verkligheten för att verkligen uppleva hur unik den är. Själv tycker jag  det är underbart med knasiga träd då jag aldrig varit något fan av att träd eller buskar tuktas i trädgårdar och parker. Jag gillar det vilda och naturliga!  Både växer, djur och människor ska få vara som vi är, utan att tuktas eller bli tillrättalagda för att passa in. Låt mångfalden blomma och låt oss få  växa precis sådana vi är 

Och det kommer några dagar med den allra första snön för vinter i november. Bilden är tagen vid Havsjön i solnedgången. Ett skådespel som var helt fantastiskt!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Märkliga fenomen i naturen

Konformig hålighet Jag hittade den här stenen på stranden vid Råå utanför Helsingborg. Stränderna där är fyllda med miljontals småsten så de...