Vill Du få email så du inte missar uppdateringar?

måndag 2 januari 2023

Senast på bloggen

 

Jag har en stor kärlek till gamla fina stenvalvsbroar, den här ligger intill resterna av en gammal flottningsled som var i bruk så tidigt som 1675. Läs mer under Karlshamn i höger menyn. Kallmurad bro och flottningsled vid Mieån 

Några de också om rullstensåsar. En tydlig getåsrygg ligger i Pernilshoka. I höger menyn under Karlshamn. Getåsryggen i Pernilshoka

Under Kalmar län i högra menyn lite nytt om

 Södra Kärr, resterna efter en dansbana Om festplatsen Södra Kärr och även lite om Masten

Uppdaterat Gullabo sevärt med lite historia. Jag upptäckte att det var Östra Blekinge järnväg som inte bara trafikerade sträckan Gullberna - Torsås utan även Torsås - Gullabo. Troligen för att dessa gamla järnvägssträckningar hade samma spårvidd. Till Kalmar var det annan spårvidd och kanske hade vi fått haft järnvägen Karlskrona-Kalmar kvar om spårvidden varit standardiserad?

1 kommentar:

Kristina Svensson sa...

Stenvalvsbroar är alltid rätt, det håller jag med om.

Skicka en kommentar

Vildmink i Blekinge

 Fantastiskt fint möte vid havet Ett trevligt möte vid kusten! En vildmink dök upp när jag satt och fikade vid havet och gottade mig i vårso...